مجله

دامپزشکان و حیوانات خانگی

آیا به تازگی صاحب یک حیوان خانگی شدید و برای تان جای سوال است که هر چند وقت یکبار نیاز است کوچولوی پشمالوی خود را به کلینیک دامپزشکی ببرید؟

دکتر شاکری می‌گوید برای سلامت حیوانات مراجعه سالیانه به دمپزشکی همیشه کافی نیست، در ایران مراجعه عمومی به دامپزشک معمولاً دو نوبت برای واکسیناسیون و عقیم‌سازی صورت می‌گیرد و پس از آن فقط در صورت بروز نشانه‌های بیماری سراغ دامپزشک می‌رویم. در ایالات متحده آمریکا مراجعه به دامپزشکی به طور استاندارد سالی دو بار( هر شش ماه یک بار) تعریف شده است.

برای اطمینان خاطر، چکاپ منظم برای بازبینی سلامت حیوانتان می تواند بسیار مفید بوده و همچنین در صورت وجود نشانه های ابتدایی از بیماری های مختلف امکان مهار خطر بیشتر است.

دکتر شاکری ادامه می‌دهد : با بالا رفتن سن حیوان خانگی لزوم کوتاه تر شدن دوره های ویزیت بیشتر می‌شود و هر ۶ ماه یکبار به حتی هر سه ماه یک بار توصیه می‌شود.

دکتر کسایی از کلینیک مهرورزان می‌گوید : در اولویت قرار دادن سلامت دندان‌های حیوانات نیز بسیار حائز اهمیت است و به نظر من چکاپ دندانها هر شش ماه یک بار کار درستی است زیرا من به پیشگیری بیشتر از درمان معتقدم سگها و گربه ها نمی توانند وجود مشکل در دندان هایشان را به ما اعلام کنند.

جمله مشهور: "دهان سالم ،انسان سالم" در مورد حیوانات خانگی نیز صادق است. طبق تحقیقات دانشمندان اهمیت سلامت دندان و ارتباط دندان های ناسالم با بیماری های مختلف به ما اثبات شده است.

یکی از واقعیت های تلخ زندگی این است که حیوانات سریعتر از انسان رشد میکنند و پا به سن می‌گذارند. بنابراین در صورتی که شما حیوان خانگی تان را سالی یکبار به کلینیک دامپزشکی می‌برید مانند آن است که یک انسان هر هفت سال یکبار به ویزیت دکتر جهت چکاپ برود. فراموش نکردن زمان مراجعه به دامپزشک بسیار اهمیت دارد حتی اگر حیوان خانگی شما را در سلامت کامل به نظر برسد.

به گفته‌ی دکتر کسایی بیشتر مواقع نشانه ها و علائمی که فکر میکنید جای نگرانی ندارند می توانند نشانه های ابتدایی از یک بیماری باشند. یک مثال خیلی خوب که اغلب شاهد آن هستم وقتی است که مردم می‌گویند گربه ی آنها بسیار خوب غذا می‌خورد، بازی می‌کند ، و کاملاً نرمال و سالم است باید دانست که اینها نشانه های سلامتی نیستند در معاینات ممکن است کم شدن وزن و تپش قلب بالاتر از میانگین را تشخیص دهم، این ها علائمی هستند که صاحبان حیوانات خانگی ممکن است متوجه آن نشوند. این سرنخ ها ممکن است مرا در تشخیص پرکاری تیروئید یاری کنند. در صورتی که این بیماری زود تشخیص داده شود و کاملاً قابل کنترل و درمان است در غیر این صورت می تواند کاملاً خطرناک و کشنده باشد.

در کلینیک دامپزشکی چه معایناتی انجام می شود؟

دکتر شاملی توضیح می‌دهد : ویزیت دامپزشکی تفاوت چندانی با مراجعه شما به پزشک تان جهت انجام چکاپ ندارد. مراجعه به دامپزشک و یا دریافت مشاوره دامپزشکی شامل سوالاتی در خصوص مشخصات حیوان شما، سن، وزن، و ... ودریافت اطلاعاتی در خصوص عادت‌های روزانه حیوان در خانه و نحوه مدیریت شما است که با توجه به تمام این اطلاعات بتوان ریسک بیماری های مختلف را پیش بینی کرد.

این سوالات ممکن است در مورد نحوه تغذیه حیوان، نحوه مراقبت، تحرک آنها در طول روز و علائم بیماری باشد.

دامپزشک حیوان را معاینه فیزیکی جامعی می کند که از نوک بینی تا نوک دم را در بر دارد. این معاینه شامل مشاهده، لمس، گوش دادن به صدا ( قلب و تنفس و ..) است. دکتر شما را در جریان یافته های خود می گذارد و به شما توصیه های لازم را ارائه می‌دهد.

دکتر شاملی تصریح می‌کند که دامپزشک شما ممکن است از شما در مورد تعداد دفعاتی که در طول روز حیوانت آن اجابت مزاج می کند و یا ظاهر مدفوع او، همچنین در مورد داروهای ضد انگل و شپشی که استفاده می کنید و اینکه آیا واکسن های حیوان تان عقب افتاده یا خیر سوال بپرسد.

دکتر شاملی در ادامه اضافه می‌کند : در صورتی که حیوان شما در تمام آزمایشات و معاینات سالم تشخیص داده شد و دکتر توصیه ای برای شما نداشت از فرصت استفاده کنید و از دکتر در مورد پیشگیری های لازم برای بیماری های مختلفی مانند آرتریتیس (التهاب مفاصل) و یا بیماری های دندان سوال بپرسید.

دکتر باقری می‌گوید حیوان شما ممکن است از بودن در فضای کلینیک بسیار مضطرب شود این حس در او کاملاً نرمال است .ما ناچاریم کارهایی انجام دهیم که ممکن است حیوان شما دوست نداشته باشد مانند قرار دادن ترمومتر( جهت سنجش دمای بدن) در مقعد حیوان، کشیدن و یا فشردن ناحیه هایی از بدن که ممکن است باعث آزار حیوان شود و.. عدم احساس راحتی و اضطراب در حیوانات کاملاً طبیعی است با این حال هدف ما این است که آنها نزد ما تا جای ممکن کمترین استرس و ناراحتی را تجربه کنند.

نگهداری از گربه ها در سبد مخصوص حمل و اطمینان از بسته بودن قلاده در سگ ها در هنگام مراجعه به کلینیک راه‌حل خوبی است.

دکتر باقری می گوید: شما هیچ وقت پیش بینی نمی کنید حیوان شما در سالن انتظار در مقابل حیوانات دیگر چه عکس العملی از خود نشان می دهد. تعدادی تشویقی به همراه خود داشته باشید که در آنها احساس پاداش گرفتن برای بودن در آن فضا را ایجاد کنید.

چه سوال هایی را باید از دامپزشک خود بپرسید؟

دکتر ملیسا میهنی دامپزشک اینترن می‌گوید: برای بیشترین بهره وری در مشاوره سوالات خود را به صورت مختصر و مرتب در جایی یادداشت کنید، و لیستی از تمام مسائلی که موجب نگرانی شما در خصوص حیوان تان می شود را تهیه و تنظیم کنید.

وقتی بحث سلامت حیوان دلبندتان مطرح است هیچ سوالی احمقانه نیست و تمام دامپزشکان با کمال میل پاسخ سوال های تان را می دهند.

توده ها و برجستگی های روی بدن حیوان تان را با یک ماژیک غیر سمی علامت گذاری کنید که در هنگام معاینه راحت تر آنها را پیدا کنید. در صورتی که توضیحاتی که دکتر به شما ارائه می دهد به اندازه کافی متقاعدتان نکند و یا بهبودی در حیوان تان احساس نمی‌کنید، می توانید از دکترتان بخواهید شما را با یک متخصص در این خصوص آشنا کند. در حال حاضر برای تقریباً هر بخشی از بدن حیوانات متخصص وجود دارد.

دکتر شاکری می گوید سوال پرسیدن در خصوص رژیم غذایی و وزن حیوان تان از دکتر بسیار مهم و اساسی است از دامپزشک خود بخواهید بدن حیوان تان را برای اطمینان از سلامتی معاینه کند. و از او بپرسید که آیا رژیم غذایی فعلی به اندازه کافی برای حیوان تان مناسب است و یا آیا نیازی به تغییر آن است. همچنین از او بپرسید که تغییراتی را لازم است در عادات روزانه‌ی حیوان تان اعمال و یا اضافه کنید که به سلامت فیزیکی و روانی او کمک کنید و در نهایت قرار مراجعه بعدی و کارهای لازم در این مدت زمان را از او بپرسید.

جعبه کمک های اولیه برای حیوانات خانگی

دکتر شاملی می‌گوید:کمک های اولیه برای شما به مکانی که در آن هستید بستگی دارد، آیا در نزدیکی محل اقامت خود کلینیک دامپزشکی وجود دارد و یا مثلاً دریافت کمک ۳ روز طول میکشد؟

نگه داری این موارد به ترتیب اولویت توصیه می‌شود

موارد ضروری:

  • شماره تماس و آدرس کلینیک دامپزشکی همچنین اورژانس دامپزشکی
  • کارهای اداری حیوانت آن مانند پرونده های مراجعه به کلینیک
  • سبد حمل برای گربه ها

موارد تا حدی مهم:

  • کتاب کمک های اولیه حیوانات
  • قیچی
  • بانداژ
  • دستکش یکبار مصرف و مقداری گاز و نوار چسب
  • آب سرم جهت شستن چشم ها و یا زخم ها
  • حوله و یا رو انداز
  • چراغ قوه
  • ذره بین
  • پوزه بند

کیت نسبتاً گسترده کمک های اولیه

کیت های پیچیده تر کمک های اولیه حیوانات شامل موارد زیر نیز می شود هرچند بسیاری از آنها تنها با راهنمایی و نظارت دامپزشکان قابل استفاده هستند، بنابراین احتمالاً تنها در زمانی به کار شما بیایند که شما شخصاً نتوانید حیوان خود را به یک دامپزشک برسانید.

  • ترمومتر مقعدی
  • کیسه های یخ و یا آب گرم (قبل از استفاده در حوله پیچیده شوند)
  • آنتی هیستامین ها
  • ضد عفونی کننده های زخم مانند بتادین
  • موچین
  • سرنگ
  • محلول های آبرسانی مانند هیدرولیت ها
  • پاک کننده ها
  • زغال فعال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *