مجله

راهنمای تغذیه گربه

چه مقدار به گربه ام غذا دهم؟

این سوال یکی از متداول ترین سوال‌های کسانی است که به تازگی صاحب گربه شده‌اند. گرچه جواب این سوال ساده به نظر می‌رسد ولی اصلا اینطور نیست شاید بتوان گفت به تعداد گربه های دنیا جواب برای این سوال وجود دارد. اول از هر چیزی باید گفت دامپزشک شما بهترین منبع برای جواب به این سوال است او با گربه شما آشنایی دارد و می تواند اطلاعاتی را بر اساس نژاد و شرایط گربه تان ارائه دهد و علاوه بر آن می‌تواند پاسخ تمام نگرانی ها و سوال‌های دیگر شما را نیز بدهد. این راهنما پیشنهادات کلی برای کمک به شما در غذا دادن به گربه‌تان ارائه می دهد. برای تشخیص میزان غذایی که باید به گربه خود دهید چند فاکتور در نظر گرفته میشود:

۱.سن ۲. وزن ۳. سطح انرژی ۴. بارداری و یا مادر بودن گربه ۵. نوع غذای معمول او (خشک و یا مرطوب) ۶. مواد تشکیل دهنده غذای گربه شما ۷.آیا گربه شما خانگی است و یا خارج از منزل زندگی می کند و یا در رفت و آمد است؟

 گربه خود را معاینه کنید (به گربه خود نگاه کنید)

پیش از نگاه کردن به برچسبهای غذا اولین قدم مهمی که باید برداشت نگاه کردن به گربه است. معاینه فیزیکی در دسترس‌ترین و آسان‌ترین مرحله است. آیا گربه شما لاغر و باریک با کمر کاملاً مشخص است و یا موقع راه رفتن شکم خود را به زمین می کشد؟  آیا بیشتر وقت یا تمام وقت خود را بیرون از منزل می گذراند؟ گربه های غیر خانگی در زمستان غذای بیشتر و در تابستان غذای کمتری نیاز دارند. ‏سن نیز عامل مهمی است؛ توله گربه ها دوره رشد ۱۲ ماهه اول خود را با سرعت بیشتری می‌گذرانند و این یعنی که آنها نسبت به گربه های بالغ به غذای بیشتری نیاز دارند. و در مرحله آخر به سطح انرژی گربه خود دقت کنید آیا او "زیبای خفته" شماست که گاهی بر روی مبل با کوسن اشتباه گرفته می‌شود و یا شیطونکی بازیگوش است که از مبل تنها برای پریدن به جاهای بالاتر استفاده می کنند؟ همانطور که برای شما قابل حرکت است این دو طیف گربه مقدار های متفاوتی کالری در طول روز نیاز دارند.

در اینجا به یک راهنمای کلیدی تغذیه را که متخصصان تغذیه بر روی آن توافق دارند، برای شما آورده ایم:

یک گربه سالم، فعال و بانشاط ،چهار و نیم کیلویی در طول روز تقریباً بین ۲۷۰ تا ۳۲۹ کالری نیاز دارد. از آنجایی که در برچسب راهنمای غذایی مفید  (Mofeed) هر پیمانه ۱۰۰ گرمی غذای گربه بالغ حاوی ۳۷۲ کالری است، برای گربه های با این مشخصات سه چهارم پیمانه که حاوی ۲۸۶ کالری است، کافی میباشد.   البته باز هم باید متذکر شد که این مقادیر برای توله گربه ها، گربه های مادر، گربه های بالغ و خوابالو، گربه های چاق و گربه‌های عقیم متفاوت است.

اگر برایتان مقدور بود در ویزیت های بعدی دامپزشکی در خصوص مقدار های دقیق غذا از دکتر خود سوال بپرسید دامپزشک شما دقیقاً وضعیت فعلی گربه شما را می‌داند و می‌تواند برای او برنامه غذایی منظمی را مخصوص گربه تان ترتیب دهد.

برچسب غذای گربه تان را مطالعه کنید حال که اطلاعات کافی از وضعیت فیزیکی گربه خود را به دست آورده اید و احتمالاً از دامپزشک خود نیز در این باره کمک گرفته‌اید به برچسب غذایی که تهیه کرده اید توجه کنید در این برچسب اطلاعات و راهنمایی های کلی برای کمک به شما در مقدار غذایی لازم نوشته شده است. به طور معمول بر روی این برچسب ها مقادیر متفاوتی غذا برای گربه های مختلفی تعریف شده است، اینکه کدام بخش برای گربه شما مناسب است انتخاب شماست نگران نباشید برای اصلاح زنجیره غذایی و اطمینان از اینکه گربه شما همه مواد لازم را دریافت می کند همیشه وقت هست. همان موقع که شما دریافتی چه مقدار غذا برای گربه شما مناسب است سوال بعدی ایجاد می شود:

هر چند وقت یکبار به گربه خود غذا دهیم؟ بسیاری از سرپرستان گربه ها در صبح و بعد از ظهر ها به گربه های خود غذا می دهد و برخی دیگر غذای خشک را تمام روز در دسترس گربه ها قرار می دهند. اما واقعیت این است که گربه ها تمایل دارند با وعده های کوچک در طول روز و شب تغذیه شوند. ولی وقتی صحبت از هر چند وقت یکبار می شود تمام چیزی که مهم است مقدار کالری دریافتی روزانه است. تصمیم بگیرید در طول روز چند بار می خواهید به گربه خود غذا دهید و کالری‌های لازمه روزانه را تقسیم بر تعداد دفعات تغذیه کنید.

بله! به نظر می‌رسد کلی ریاضی بازی لازم است تا به عدد درست برسید ولی این زحمت ها برای سلامت گربه شما ارزشش را دارد. بر روی محصولات مفید (Mofeed) جدول مقدار مصرف برحسب وزن و فعالیت گربه شما ذکر شده است. کافیست میزان گرم غذای روزانه  بر تعداد تغذیه گربه در روز تفسیم کنید. مثلا برای یک گربه ۴.۵ کیلویی فعال سه وعده غذای ۲۵گرمی  در طول روز کافی است.

این سبک تغذیه چگونه پیش می رود؟ وقتی مقدار غذا و زمان های آن دستتان آمد برای دو هفته این برنامه را منظم اجرا کنید سپس گربه خود را ملاحظه کنید که از صحت برنامه و سلامت گربه خود اطمینان حاصل فرمایید. سوال هایی که در این زمینه لازم است پاسخ دهید این ها هستند: ۱. آیا گربه شما به طور معمول پس از غذا خوردن مقداری غذا را در ظرف خود رها میکند؟ ۲. آیا تمام غذای خود را میخورد ولی احساس می کنید نسبت به قبل سبک تر و یا لاغر تر شده است؟ ۳. آیا غذای خود را کامل می خورد و از نظر فیزیکی در شرایط خوبی به سر می برد؟

دو راهنمایی نهایی در خصوص تغذیه گربه ها: در صورتی که گربه شما نیاز به اضافه کردن و یا از دست دادن وزن دارد سعی کنید و عده‌های غذایی او را به مقادیر کم و به دفعات در طول روز به او بدهید. این کار به شما کمک می کند مقدار غذای لازم را برای رسیدن گربه شما به وزن ایده آلش بفهمید. در صورتی که در گربه خود تغییراتی را مشاهده کردید که به نظر می آید در ادامه این برنامه غذایی ایجاد شده است با دامپزشک خود تماس بگیرید. با غذای مناسب مقدار مناسب و در زمان بندی مناسب میتوانید به گربه خود برای داشتن زندگی سالم تر و شادتر کمک کنید. اگرچه گربه ها از شما به عنوان سرآشپز شخصی خود سپاسگذاری نمیکنند ولی متوجه خواهید شد تلاشی که شما در پر کردن به اندازه آن ظرف کوچک می کنید برای او بسیار بیشتر از یک لذت ساده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *